Diabetes, Stoffwechsel und Herz - Ausgabe 02/10

Themen dieser Ausgabe:

  • A Consensus on Clinical Cases of Self-Monitoring of Blood Glucose – A European Perspective (Part 2) (O. Schnell, Munich, Germany et al., Seite 345-357)
  • Hochfrequente externe Muskelstimulation mindert signifikant Symptome der diabetischen Neuropathie / High-Frequency External Muscle Stimulation in the Relief of Symptomatic Diabetic Neuropathy (Dr. Kerstin Kempf, Seite 329-335) mehr

    Summary

    Introduction: Neuropathy is a common chronic complication of Diabetes mellitus, associated with discomfort and pain, substantially compromising the everyday life of sufferers. In a previous pilot trial we were able to demonstrate that high-frequency external muscle stimulation (HFEMS) effectively reduces neuropathic symptoms. More recently, we assessed the impact of HFEMS on neuropathic symptoms in a larger cohort in a ‘real life’ study design.

    Methods: In this study, 414 patients with symptomatic diabetic neuropathy used the HFEMS device HiToP®191 (gbo Medi­zintechnik AG). Symptom intensity and frequency were assessed in standardized telephone interviews before and at the end of the first week, at the end of the fourth week, and three weeks after finishing therapy.

    Results: HFEMS significantly reduced the intensity and frequency of all neuropathic symptoms in feet and lower legs, as well as disruptions during sleep (p?<?0.0001 for all symptoms). Post-therapy symptoms recurred, but remained less intense and less frequent compared to baseline. In total, 88.4?% of patients were responders and reported a reduction of symptoms with greater improvements seen in the female participants (p?=?0.036), as well as in those with higher HbA1c (p?=?0.027) and neuropathy Symptom scores (NSS) at baseline (p?=?0.0002).

    Conclusion: HFEMS improves symptoms of diabetic neuropathy. Free of side effects and effective in the majority of patients, it represents a valuable non-pharmacological therapy option for patients with diabetic neuropathy.

    Key words

    external muscle stimulation, Diabetes mellitus, neuropathy, symptoms, pain

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  • If-Kanal-Hemmung durch Ivabradin: ein ­neuer Weg zum Senken der Herzfrequenz / If Channel Inhibition with Ivabradine: A New Way to Lower Heart Rate (R. Köster1, T. Meinertz1, Seite 337-344) mehr

    Zusammenfassung

    Eine erhöhte Herzfrequenz wird als kardialer Risikofaktor angesehen. Eine Senkung der Herzfrequenz auf 55 bis 60 Schläge/Minute wird zur Behandlung chronischer pektanginöser Beschwerden empfohlen. Ivabradin ist ein Medikament, das durch Hemmung des If-Stroms im Sinusknoten eine Abflachung des Verlaufs der diastolischen Depolarisation und damit eine Abnahme der Herzfrequenz bewirkt. Dabei wird der Blutdruck nicht beeinflusst. Die von den Betablockern bekannte negative Beeinflussung der Stoffwechselsituation bei Diabetikern tritt bei der Behandlung mit Ivabradin nicht auf. Ivabradin hat in präklinischen Studien eine antianginöse Wirksamkeit gezeigt, die derer der Betablocker oder Kalziumantagonisten vergleichbar ist. In kontrollierten Studien hat die zusätzliche Behandlung mit Ivabradin zur antianginösen Standardtherapie eine signifikante Reduktion der Angina pectoris sowie eine Reduktion der Myokardinfarkte bewirkt, insbesondere wenn die Herzfrequenz der Patienten ??70 Schläge/Minute lag. Bei Patienten mit leichter bis mittelgradiger Angina pectoris war eine zusätzliche Behandlung mit Ivabradin in ersten Studien auch mit einer Reduktion der Mortalität assoziiert. Zusammenfassend beinhaltet die Behandlung mit Ivabradin ein neues Potential zur Behandlung der Angina pectoris. Dieses Potential ist derzeit noch nicht voll genutzt.

     

    Schlüsselwörter

    Ivabradin, Angina pectoris, Diabetes ­mellitus

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